onsdag 6 november 2013

Min förlossningsberättlese

Fredag 11/10

Dagen började tidigt på morgonen, vaknade runt 06.00 Vi lata oss fram till 09.00 i sängen, sedan gick vi upp och åt frukost. Åkte in till stan för att handla lite mat runt 11, så hade jag fått rikliga värkar som kom då och då fram till eftermiddagen.. släppte mot kvällen runt 6, sen börja dom komma igen runt 9-10 tiden.. och var mer kraftiga..ringer till förlossningen och dom säger att blir dom mer kraftiga eller att något annat händer så ska jag komma in.

Runt 23.00 tiden gick jag och la mig med 4-5 min mellanrum mellan värkarna, Jimmy kom in runt 00.00 och somna som en stock, jag hade inte sovit en blund.. låg vaken till 02.00 och kolla på datorn med film.. och då gick jag upp för jag kände mig riktigt kissnödig, väl sittandes på toaletten så hör man "plopp" och där släppte hela slemproppen, mysigt.. ropade på Jimmy men han sov så hårt, så skrek då vaknade han, och berättade att jag hade värre värkar som gjorde ont och att slemproppen gått, kort därefter ca 10 min så låter det "klick" mellan benen typ och vattnet går!! Blir lätt rädd och bara står och fattar ingenting, så säger jag till Jimmy som är på andra toaletten att vattnet går eller så kissar jag på mig.. och det slutar inte, sitter på toaletten och ringer in till förlossningen då dom säger att jag ska komma in.

Lördag 12/10


Allt var packat i stort sätt, lite småsaker som skulle ner bara.. vi packar oss in i bilen kl var då ca 02.20 och åker in mot akademiska, värkarna blir tätare och tätare med 3-2 min mellanrum.. Väl inne blir vi omhändertagna av trevliga barnmorskor.. dom vägde och kollade CTG, allt såg fint ut.. Fick byta om till sånt där fint nattlinne, dom kolla hur öppen jag var 5 cm, så hade jobbat på bra hemma. Hade så ont så hoppade in i duschen och det lindra lite..Sen förflyttades vi till ett eget rum, fick TENS vilken hjälpte lite..

Dom kollade Decibel med jämna mellanrum, tog blod från huvudet,och då skulle dom in och böka mellan benen, och fy fan var jobbigt det var.. en efter en, och dom sumpa 6 eller 7 elektroder, hon fick ju fina märken i huvudet efter det..


Kl 06.00 så låg jag bara och smärta.. fick lustgas vilket var SKIT för mig, hjälpte inte ett dugg.. höll på med lustgasen till 11 på morgonen, klarade inte mer.. gjorde så ont.. dom kollade med jämna mellanrum öppna mig 2 cm på 8 timmar. Jag bad om EDA.. kl 13.00 kom narkosläkaren in och satte in EDAN, alltså herregud.. tacka högre makter för det, fick sova en stund 2 timmar..

Kl 15.00 så hade jag öppnat mig 1,5 cm till så stod jag still på 8,5 cm till kl 18.30. det gick för segt.. hade hållt på i snart 17 timmar... bebis var trött, jag var trött.. plötsligt gick bebis hjärtljud drastiskt snabb ned.. då gick allt jättesnabbt.. jag var så groggy så kommer knappt ihåg.. allt gick så snabbt..

Jimmys historia: Eftersom jag var så drogad och inte kom ihåg något så berättade Jimmy hur allt gick sen.

Dom tryckte på någon knapp det kom in folk, jag fick byta säng.. snabbt upp till OP fick en spinal i ryggen.. var helt bedövad kunde endast röra mina ögon.. Dom försökte ha kontakt med mig, men fick blodsockerfall så (svimmade) Så fick socker in i blodet. blev lite piggare.. och OP gick på typ 5 min så var hon ute.. hon skrek till en gång sen vart det tyst.. sen skrek hon igen.

Jimmy satt bakom mig hela tiden... Det var 8 personer i rummet hela tiden, och miste så mycket blod så dom fick ringa till karolinska och be dom skicka till akademiska. Har en speciell blodgrupp.

Decibel föddes med akut kejsarsnitt, kl 19.13 2990g 49cm kom hon ut, helt prefekt! Jimmy la henne på min hals så hon fick hälsa på mamma snabbt,sen gick dom iväg.. jag fick ligga på uppvaket i 8 timmar, mer kommer jag knappt ihåg.. Det var en traumatisk förlossning för både mig, Jimmy och decibel.. bearbetar den så gott jag kan. Men ut kom hon, helt perfekt och mådde bra.




Decibel Shanti Grenevall 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Gripande berättelse! men skönt att allt tillslut gick bra!
Får se vad man själv har att vänta sig. Skönt iallafall att Lill tjejen kom ut och att du repar dig så gott det går!

Kram Maria L

. sa...

Tack Maria! Tufft var det.. Som du säger, ut kom hon och mådde bra, huvudsaken! Önskar er all lycka när det är dags, kramar